No result.

 

علل برگزاری نمایشگاه
در دنیای امروز، برگزاری نمایشگاه‌ها یك امر لازم و ضروری به حساب می‌آید كه مهمترین علل آن عبارتند از:
1- تغییرات روزافزودن تكنیك، ظهور كالاهای جدید، متنوع بودن كالاها، عدم آشنایی مصرف‌كننده توام با رقابت شدید و نامطلوب تولید‌كنندگان و... از مهمترین علل لزوم برگزاری نمایشگاه است.
2- قطع رابطه بین خریدار و فروشنده؛ به طوری كه رابطه میان مصرف‌كننده (یا خریدار) و تولید‌كننده از بین رفته است. این مورد نیز عامل مهمی در توسعه نمایشگاه‌ها به حساب می‌آید.
3- افزایش درآمد سرانه كشورها همراه با درآمد ملی آنها، موجب بالارفتن قدرت خرید می‌گردد. از طرفی نیز بالا رفتن قدرت خرید مردم، موجب تغییر در تولید می‌شود. تولیدات هم احتیاج به شناسایی كالا به مصرف كننده دارد. این امر با نشان دادن كالا در نمایشگا‌‌ه‌ها انجام می‌گیرد.

انواع نمایشگاه
نمایشگاه‌ها دارای، انواع مختلفی هستند كه از ابعاد و دیدگاه‌های گوناگون نیز طبقه‌بندی می‌شوند.

1- انواع نمایشگاه‌ها از نظر جغرافیای محل برگزاری
- نمایشگاه داخلی: نمایشگاهی است كه در داخل یك كشور و برای مردم همان كشور برگزار می‌گردد. در این نمایشگاه‌ها، معمولاً تولیدات داخلی به معرض تماشا گذاشته می‌شود. مانند: نمایشگاههایی كه توسط تولیدكنندگان و هنرمندان داخلی برای معرفی كالاها و آثار هنری برگزار می‌گردد.
- نمایشگاه خارجی: نمایشگاهی است كه یك كشور در كشور دیگر برگزار می‌كند. هدف آن نیز شناساندن كالاها و خدمات و پیشرفت‌های یك كشور به مردم سایر كشورها است.
- نمایشگاه‌ جهانی (بین‌المللی): نمایشگاهی است كه با مشاركت چندین كشور در سطح جهانی برگزار می‌گردد. این نمایشگاه‌ها، معمولاً به مناسبت‌های خاص با دعوت از كشورهای داوطلب و... در یكی از شهرهای مهم دنیا تشكیل می‌شود. هدف عمده آن نیز گسترش بازرگانی بین‌المللی است.

2- انواع نمایشگاه‌ها ازنظر مدت زمان برگزاری
- نمایشگاه موقت: این نمایشگاه‌ها برای مدت محدودی برگزار می‌شوند و پس از پایانن مدت تعیین شده، تعطیل می‌گردند. بیشتر نمایشگاه‌ها از این گروه به حساب می‌آیند. مدت تقریبی این نمایشگاه‌ها بین 20 روز تا 6 ماه است.
- نمایشگاه دائمی: این نمایشگاه برای همیشه تشكیل و برگزار می‌شوند. اگر چه، احتمالاً در شكل ظاهری یا در نوع كالاهای آن، ممكن است تغییراتی ایجاد شود.

3- انواع نمایشگاه‌ها از نظر هدف
- نمایشگاه تجارتی (انتفاعی): نمایشگاهی است كه با هدف تبلیغ محصولات تجارتی برگزار می‌شود. مانند تمام نمایشگاه‌هایی كه بازرگانان و تولیدكنندگان در كشورهای دیگر برای تسلط بر بازارهای جهانی برگزار می‌كنند.

-نمایشگاه غیرتجارتی (غیرانتفاعی): نمایشگاهی است كه هدف آن مسائلی غیر از كسب سود و منفعت تجارتی است. بلكه مواردی مانند شناساندن مسائل مذهبی، فرهنگی و سیاسی از جمله هدف‌های آن است. مانندك نمایشگاه‌ها كتاب، فیلم و...

-نمایشگاه تولیدی: این نمایشگاه برای تشویق تولیدكنندگان در جهت ساخت وسایل مورد نیاز یك كشور برگزار می‌شود. مانند: نمایشگاه‌هایی كه وزارت صنایع و معادن برای تامین خودكفایی برگزار می‌كند.

4- انواع نمایشگاه‌ها از نظر تنوع كالا
- نمایشگاه عمومی: نمایشگاهی است كه در آن انواع كالاها به نمایش گذاشته می‌شود. مانند: نمایشگاه‌های تولیدات صنعتی، صنایع دستی، پیشرفت‌های تكنیكی و محصولات كشاورزی.

- نمایشگاه تخصصی: نمایشگاهی است كه اختصاص به نمایش یك نوع یا یك سری از كالاها داشته باشد. مانند: نمایشگاه‌های فرش، نقاشی، انواع منسوجات و...