No result.

 

مهندسی سازه های دریایی

رشته مهندسی سازه های دریایی (به انگلیسی: Marine Structural Engineering or Offshore Structural Engineering) یکی از رشته های زیرمجموعه مهندسی عمران در دوره کارشناسی ارشد و دکتری است که درباره طراحی و ساخت  انواع سازه‌های دریایی اعم از ساحلی ، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا بحث می کند.

معرفی

مهندسی سازه های دریایی درباره انواع سازه های دریایی اعم از ساحلی ، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا بحث می کند. این رشته به مسائل مربوط به ساخت و طراحی سازه‌های مختلف دریایی ساحلی ، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا مانند انواع سکوها، اسکله‌ها، بندرها، موج شکن ها، دیوارهای ساحلی و تأسیسات حفاظتی سواحل، ستون های مهاربند و تأسیسات بندری مسائل ساحلی و معماری چیدمان تجهیزات دریا ،طراحی آنها در کف دریا با توجه به شرایط آن می پردازد.
سازه های دریایی دربرگیرنده طیف وسیعی از سازه ها هستند که با اهداف متنوع و مختلفی احداث می گردند. در یک تقسیم بندی کلی می توان این سازه ها را به دو گروه سازه های ساحلی [۱] و سازه های فراساحلی [۲] تقسیم نمود.

کاربرد

هدف این رشته آموزش افرادی است که با شناخت کافی از اصول طراحی سازه ها و نیز آشنایی با سازه های دریایی، دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی این گرایش بوده و ضمناً توان تحقیقاتی کافی  جهت حل مسائلی که در این زمینه ها با آن روبرو می شوند را دارا باشند.