پانزده نکته در خرید میز غذاخوری

مدت‌هاست كه ديگر ميز غذاخوری فقط يك كالاي لوكس نيست. حالا ديگر خانه شما چه بزرگ باشد يا كوچك حتما جايي براي ميز غذاخوری در آن پيدا مي‌كنيد!  در اين گزارش به شما مي‌گوييم كه يك ميز خوب چه ويژگي‌هايي دارد و اصلا ميزهاي محبوب اين روزها كدامند؟

 

وقتي روي صندلي، پشت ميز مي‌نشينيد، بلندي ميز بايد تا قسمت زيرين قفسه سينه شما باشد و فاصله آرنج تا بدن نبايد بيشتر از ۴۰ سانتي‌متر باشد، درغير اين صورت ميز حالت استاندارد ندارد، زماني‌كه شما روي يك ميز استاندارد غذا مي‌خوريد، بايد تمامي اعضاي بدن‌تان احساس راحتي كند. ميز نبايد آنقدر كوتاه باشد كه مجبور باشيد با خم‌كردن كمر خود غذا بخوريد يا آنقدر بلند باشد كه احساس خفگي به شما دست دهد. صندلي بايد حالتي نرم و راحت داشته باشد و زاويه تشك زيرين تا تكيه‌گاه ۹۰درجه باشد كه هضم غذا به‌راحتي انجام شود.

اندازه ميز و صندلي‌هاي غذاخوري از ۲نفره شروع شده و تا ۲۴ و ۲۸نفره هم مي‌رسد. بعضي از خانواده‌هايي كه خانه بزرگ و مجللي دارند از ۲دست ميز و صندلي استفاده مي‌كنند. اكثرا يك دست ۶ يا۸نفره در آشپزخانه قرار مي‌دهند و يك دست ۱۲ يا ۲۴ نفره براي پذيرايي از مهمان در اتاق پذيرايي با غذاخوري مي‌گذارند ولي خريداراني كه خانه‌هاي با متراژ متوسط روبه‌بالا دارند از ۱۲ نفره‌ها استفاده مي‌كنند كه فعلا پرفروش‌ترين و زيباترين مدل‌هاي روز هستند.

تفاوت سبك و مدل‌ها اين امكان را به خريدار مي‌دهد تا از بهترين‌ها باخبر باشد.  مدل‌هاي شيشه‌اي بسيار زيبا و درعين حال بسيار سنگين و پرخطر هستند. مدل‌هاي چوبــي از محبــوب‌ترين‌ها هستند. بعضي از اين اجناس حاشيه‌هاي كنده‌كاري شده دارنــد و معـرق‌كاري‌هايي با سبك‌هاي مختلف روي آن دارند. مدل‌هاي گرد و مدل‌هاي مستطيل هردو محبوبند ولي مدل‌هاي مستطيل شكل چون راحت‌تر با فضاي خالي منزل هماهنگ مي‌شوند پرهوادارتر هستند. مدل‌هاي گرد بيشتر سبك چوبي- شيشه‌اي دارند‌ به گونه‌اي كه يك لايه چوب و يك لايه شيشه روي آن قرار مي‌گيرد كه مي‌توان گفت زيبايي خاص خود را دارد.

تعویض صندلی های میز غذاخوری یا درنظر گرفتن لباس جدید برای آنها می تواند جلوه نو و متنوعی به دکوراسیون اتاق غذاخوری شما بدهد.یکی از ایده های جالب استفاده از صندلی های متنوع و مختلف برای میز غذاخوری است تا احساسی شخصی به این فضا دهید و جای هر فرد را با صندلی مخصوص او مشخص کنید.

فضای غذاخوری را اندازه بگیرید و سایز مناسب را برای میز و صندلی ها تعیین کنید.پهنای صندلی ها نباید کمتر از ۵۰ سانتی متر باشد زیرا در این صورت،نشستن افراد روی صندلی دشوار می شود.

فضای در نظر گرفته شده بر روی سطح میز،باید به ازای هرفرد در میزهای چهار گوش ۷۰ سانتی متر و در میزهای گرد با بیضی ۷۵ سانتی متر باشد.با توجه به این نکته،می توانید سایز مناسب غذاخوری خود را تعیین و میزی را خریداری کنید که میهمانان هنگام نشستن دور آن احساس راحتی کنند.

صندلی های میز غذاخوری باید در قسمت نشیمن به صورت تشک دار باشند در غیر این صورت،میهمانان پس از چند دقیقه نشستن بر روی صندلی خسته می شوند،بنابراین حتما به دنبال صندلی های تشک دار برای میز غذاخوری خود باشید.

اگر می‌خواهید میزی داشته باشید که سال‌های سال در مهمانی‌ها شما را همراهی کند ، میزهای ساخته‌شده از چوب سخت مثل چوب ماهون، گردو، افرا، بلوط و ساج، را تهیه کنید. البته میزهایی از جنس چوب‌های صنعتی مثل ام دی اف و تخته چندلا نیز مناسب‌اند اما به اندازه چوب‌های سخت دوام ندارند.

میزهای چوبی خیلی خوبند اما شیشه را هم دست کم نگیرید. مزیت میزهای شیشه‌ای آن است که می‌تواند با هر نوع دکوراسیون و ترکیب رنگی ترکیب خوبی داشته باشد و ازآنجایی‌که سطح براقی دارد ، باعث روشن‌تر شدن فضا نیز می‌شود. امروزه انواعی از شیشه‌های نشکن و مقاوم در برابر حرارت وجود دارد و ازاین‌جهت هم خیالتان می‌تواند راحت باشد. همچنین شیشه‌هایی با رنگ‌های مختلف نیز موجود است. مزیت دیگر این است که دیگر برای انتخاب صندلی‌ها نگران هماهنگ بودن آن با میز نیستید و می‌توانید از انواع رنگ‌های صندلی استفاده کنید.

میزهای چوبی قدیمی که امتحانشان را پس داده اند، نیز مناسب اند. یک میز چوبی دست‌دوم یا یک بنای تاریخی، در طول زمان امتحان خود را پس داده‌اند. تمام خدشه‌ها و لکه‌هایی هم که روی سطح میز وجود داشته باشد درواقع یک ارزش برای آن محسوب می‌شود. و اگر هم به‌طور اتفاقی خدشه‌ای به آن‌ها اضافه شد مشکلی پیش نمی‌آید. به همین دلیل این نوع میزها برای خانواده‌هایی با بچه‌های کوچک بسیار مناسب‌اند.

مهمانان خود را شگفت زده کنید ،سنگ مرمر گزینه بسیار خوبی است. میزهایی که سطح‌ رویی آن از جنس سنگ مرمر است بسیار زیبا هستند و هرگز از مد نمی‌افتند. اما چند مشکل هم دارند، اول اینکه این میزها وزن سنگینی دارند. دوم آنکه باید به‌خوبی از آن‌ها مراقبت شود چراکه سنگ ممکن است ترک بردارد و کثیف شود. اما می‌تواند یک میز از جنس سنگ مرمر دایره‌ای شکل به اندازه ۴ تا ۶ نفر تهیه کنید که سبک‌تر است، ضمناً بهتر است به‌طور منظم آن را تمییز کنید تا لک نشوند و از یک روکش برای آن استفاده کنید.

میزی را انتخاب کنید که به راحتی قابل حمل باشد ،اگر مستأجر هستید و مجبورید هرچند سال یک‌بار نقل‌مکان کنید، میزهای سنگین و بزرگ برایتان مشکل‌ساز خواهند بود. اگر از یک میز سنگی یا فلزی خوشتان آمده اشکالی ندارد می‌توانید آن را خریداری کنید اما به چند نکته توجه نمایید. شکل دایره‌ای را انتخاب کنید ، میزهایی با پایه‌های جداشونده بخرید، یا اگر به میزهای فلزی علاقه‌مندید می‌شود میزی چوبی با ویژگی‌های فلزی مثلاً پایه فلزی یا صندلی فلزی انتخاب کنید. البته پلاستیک هم گزینه مناسب و سبکی است؛ فقط حواستان به تغییر رنگ تدریجی آن باشد.

انواع میز های از جنس تخته چند لا که بسته بندی و باز می شوند، گزینه های خوبی هستند. چوب تخته چندلا وزن سبکی دارند و بادوام هستند ضمناً می‌توان آن‌ها را جمع و بسته‌بندی کرد، لذا با خرید این نوع میزها می‌توانید هر زمان که به آن‌ها نیاز ندارید یا برای نقل‌مکان ، آن‌ها را جمع کنید .

میزی را انتخاب کنید که در بیشتر اتاق ها جا گیرد میزهای دایره‌ای و منحنی برای فضاهای کوچک و اتاق‌های مربع شکل بسیار مناسب‌اند.همچنین برای قرارگیری صندلی‌ها بسیار منعطف‌اند و صندلی را می‌توان در هر جای آن قرار داد و یا مثلاً یک میز ۶ نفره را می‌توان برای ۸ نفر نیز استفاده کرد. درحالی‌که میزهای مستطیلی شکل محدودیت‌هایی دارند مثل پایه‌ی میزها و اینکه در انتهای آن تنها یک نفر جای می‌گیرد. از طرفی برخی میزهای مستطیلی دارای صفحه‌ای هستند که در صورت نیاز می‌توانند باز شوند و افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.

رنگ های متناسب انتخاب کنید . در انتخاب رنگ میز غذاخوری دقت کنید و از انتخاب رنگ‌های مدگرا خودداری کنید چراکه ممکن است در آینده نزدیک از مد بیفتند یا دیگر از آن خوشتان نیاید، لذا رنگ‌هایی را انتخاب نمایید که در مدت طولانی برایتان خوشایند باشند. رنگ‌های اصلی مثل قرمز، زرد و آبی معمولاً ماندگارترند ، مثلاً رنگ قرمزرنگ پرطرفداری است چراکه درگذشته نیز در جشن‌ها از آن استفاده می‌شده .