لوبیا

 

لوبیا از ۲۲ درصد پروتئین ، ۶۲ درصد قند)کربوهیدرات( از نوع نشاسته‌ و ۲ درصد چربی تشکیل شده و یکی از مقوی‌ترین حبوبات به شمار می‌آید و این به دلیل پروتئین نسبتاً زیاد آن می­باشد.  لوبیا تا حدودی می‌تواند جای خالی گوشت حیوانی را در یک برنامهٔ غذایی سالم پر کند و تا حدی همان مواد لازم در گوشت را به بدن برساند. لوبیا برای بعضی از مردم که دارای معده ضعیف هستند غذای سنگینی به شمار می‌رود و ممکن است به دشواری هضم شود. اما اگر چند روزی آن­را در آب خیس کنید و هنگامی که لوبیا می‌خواهد جوانه بزند آنرا بپزند، هم زودتر پخته می‌شود و هم سریعتر جذب می‌گردد.

انواع : سفید- قرمز- زرد- چشم بلبلی-  چیتی

طبع: گرم و تر

 

عدس

عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ به طوری که مقدار پروتئین موجود در 15گرم عدس، بسیار بیشتر از 15 گرم گوشت گاو است. علاوه بر پروتئین، عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‌های گوناگون از جمله ویتامین B  و مواد معدنی‌ای همچون آهن، کلسیم و فسفر است. آهن موجود در آن برای زنان به ویژه در دوران بارداری، قاعدگی و شیردهی و همچنین برای کودکان مفید است. بر خلاف گوشت قرمز، چربی اضافه و کلسترول ندارد. رژیم غذایی حاوی عدس و نخود که سرشار از فلاوانوئیدز است خطر بروز سرطان سینه و ناراحتی قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. جوانه عدس نیز مانند جوانه گندم و ماش بسیار پرخاصیت است. عدس از جمله حبوباتی است که نیازی به خیساندن ندارد.

انواع: سبز، قرمز و سیاه

طبع: سرد و خشک

 

لپه

از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی، 16 گرم پروتئین و710 میلی‌گرم پتاسیم دارد دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشار خونی خوردن آن توصیه می‌شود. لپه منبع غنی فیبر هم هست و به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول خون،‌ تنظیم قندخون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود. لپه منبع خوب ویتامین 1B، 6Bو اسیدفولیک نیز می‌باشد البته به شرطی که خیلی پخته نشود چون ویتامین‌های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با سایر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود. لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید.

طبع: گرم و خشک

 

نخود

این گیاه بنشنی علاوه بر طعم خوب منبع عالی فیبر، پروتئین، اسید فولیک، آهن، مس، روی و منیزیم است. فیبر موجود در آن به جذب بهتر موادمغذی کمک می کند و احساس سیری در فرد ایجاد می کند. آهن موجود در نخود برای گردش اکسیژن در کل سیستم بدن و تولید انرژی لازم است. فولات موجود در این گیاه بنشنی نقش مهمی در رشد سلول های هموگلوبین دارد. فولات در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است. منیزیم موجود در نخود، باعث رقیق شدن خون و بهبود جریان خون می شود.

طبع: گرم و خشک

 

ماش

5 خاصیت اصلی ماش کاهش کلسترول خون، پیشگیری از سرطان سینه، مفید برای دیابتی ها، منبع پروتئین گیاهی و مفید در کم خونی است. میزان اسیدفولیک این بنشن بسیار بالاست، بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی بسیار مفید است. پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ پس مصرفش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می‌شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌شود. جوانه ماش سرشار از ویتامین C است که این مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژی‌زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی است.

انواع: سبز و سیاه

طبع: سرد و خشک

 

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction