آبمیوه خوب چیست؟

1. آبمیوه های بدون افزودنی در صدر هستند

یکی دو سالی می شود که آبمیوه هایی با درج عنوان بدون افزودنی روی بسته بندی آن ها وارد بازار شده اند. بد نیست بدانید در حال حاضر، یکی، دو کارخانه بزرگ تولید انواع آبمیوه های صنعتی در ایران وجود دارند که محصولات آن ها از نظر کیفیت، عطر و طعم از سایر محصولات بهتر و مردم پسندتر است. معمولاً این کارخانه ها به آبمیوه های خود افزودنی خاصی اضافه نمی کنند و اگر شما عبارت بدون افزودنی را روی پاکت آبمیوه های آن ها ببینید، باید به آن عبارت اعتماد کنید و مطمئن باشید که چنین ادعایی بدون نظارت سازمان های ذیربط بر محصول آن ها درج نشده است. این کارخانه های بزرگ و معتبر، حجم بالایی از آبمیوه های طبیعی، سالم و استاندارد را در طول سال تهیه می کنند و با بهترین عطر و طعم به دست مشتری می رسانند.

2. برخی از آبمیوه ها فقط رنگ، اسانس و شکر دارند

به طور کلی، آبمیوه هایی که با مارک های نامعتبر در بازار وجود دارند یا عبارت طبیعی و بدون افزودنی روی آن ها درج نشده است، فرموله هستند یعنی حجم بالایی از آن ها را آب، شکر، اسیدسیتریک، ویتامین هایی مانند ویتامین C، نگه دارنده و رنگ دهنده های مجاز تشکیل داده است. معمولاً خبر چندانی از آب طبیعی و کنسانتره میوه در این محصولات نیست. حتی برخی از این آبمیوه ها از رنگ و اسانس در کنار آب و شکر تهیه شده اند و فایده ای که برای بدن ندارند هیچ؛ بلکه مصرف آن ها در طولانی مدت برایمان مضر هم خواهد بود.

3. کارخانه های مطرح هم به آبمیوه های ترش، شکر اضافه می کنند

افزودن شکر بیشتر در مورد آبمیوه های ترشی مانند آب انار، آلبالو یا زغال اخته اتفاق می افتد. معمولاً این کار برای مطلوب و مورد پسندتر شدن آبمیوه ها صورت می گیرد. البته در این صورت، حتماً روی بسته بندی این محصولات عنوان می شود که شکر هم در ترکیب های آن وجود دارد. افزودن مقداری شکر به این آبمیوه ها باعث تعدیل طعمشان می شود و مشکل خاصی برای مصرف کننده ای که دیابت ندارد یا از اضافه وزن و چاقی رنج نمی برد، ایجاد نمی کند.

4. آبمیوه های صنعتی سالم و استاندارد، حاوی نگه دارنده نیستند

استریلیزه و پاستوریزه کردن آبمیوه ها و قرار دادن آن ها در پاکت های چندلایه مخصوص، اجازه ورود یا رشد هیچ نوع میکروارگانیسمی را درون آن ها نمی دهد بنابراین نیازی به استفاده از نگه دارنده ها هنگام تولید آبمیوه های صنعتی هم به وجود نمی آید. البته امکان ورود و رشد میکروب ها درون پاکت های آبمیوه ای که در آن ها باز شده است وجود دارد و به همین دلیل به تمام افراد توصیه می کنیم که آبمیوه ها را در مدت کوتاهی پس از باز کردن بسته بندی شان حتماً مصرف کنند. ضمن اینکه اگر در آبمیوه را باز کردید، حتماً آن را تا پایان زمان مصرف، داخل یخچال نگهداری کنید. البته آبمیوه هایی که درشان باز نشده است را می توان در محیطی خشک و خنک خارج از یخچال هم نگهداری کرد.

5. استریلیزه یا پاستوریزه کردن آبمیوه ها کمی ارزش تغذیه ای آن ها را کم می کند

به طور کلی هر فرآیندی که ما روی مواد غذایی چه در خانه و چه در کارخانه انجام دهیم، مقداری از ارزش تغذیه ای آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این امر در مورد آبمیوه های صنعتی و خانگی هم صدق می کند. یعنی امکان کم شدن برخی از ویتامین ها مانند ویتامین C و پس از آن هم ویتامین E در آبمیوه ها نسبت به میوه های طبیعی وجود دارد اما معمولاً تغییری در میزان ویتامین های گروه B آبمیوه ها به وجود نمی آید. ضمن اینکه خوشبختانه املاح، فلاوونوئیدها و ترکیب های آنتی اکسیدانی میوه ها (ترکیب هایی که به عنوان ضد سرطان ها معروف هستند) در اثر تبدیل شدن به آبمیوه در کارخانه های معتبری که بر اساس استانداردهای خاصی کار تولیدی خود را انجام می دهند، از بین نمی روند.

6. ویژگی های یک آبمیوه صنعتی سالم و تازه را بشناسید

یک پاکت آبمیوه صنعتی سالم و تازه باید از غلظت کافی برخوردار باشد و وقتی که بسته بندی آن را باز می کنید، رنگ، عطر و طعمی شبیه به آبمیوه های طبیعی خانگی را حس کنید. غلظت آبمیوه می تواند نشان دهنده سطح بالای کنسانتره میوه در آن باشد. این در حالی است که آبمیوه های غیراستاندارد و نامناسب، بسیار رقیق هستند و اصلاً هم بوی میوه مورد نظر را نمی دهند. این آبمیوه ها بیشتر شبیه به آب و شکر رنگی هستند و به هیچ عنوان خواص یک آبمیوه طبیعی را ندارند.

7. آبمیوه های حاوی پالپ (تکه های میوه)، فیبر بیشتری دارند

از نظر تغذیه ای، مصرف آبمیوه های پالپ دار نسبت به سایر آبمیوه ها بهتر است چون پالپ آبمیوه ها سرشار از فیبر و برای بدن و پیشگیری از فشارخون بالا، بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها بسیار مفید و موثر هستند. البته یک آبمیوه خوب، سالم و طبیعی الزاماً نباید پالپ داشته باشد همان طور که ما در حال حاضر آبمیوه های طبیعی و بدون پالپی را در بازار داریم که تمام ویژگی های یک آبمیوه خوب و مغذی را دارا هستند.

8. آبمیوه های غنی شده نیاز به بررسی بیشتری دارند

در حال حاضر عبارت غنی شده با کلسیم یا ویتامین C و… روی برخی از آبمیوه های موجود در بازار دیده می شود. به همین دلیل معمولاً این سوال برای خیلی ها پیش می آید که آیا مقدار کلسیم یا ویتامین ها و املاحی که به این آبمیوه ها افزوده می شوند، جوابگوی مقداری از نیاز بدنمان به این گروه از ترکیب ها هستند یا این کار فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در واقع باید میزان کلسیم یا سایر موادی که به آبمیوه ها اضافه می شوند روی برچسب آن ها نوشته شود. در صورتی که میزان این مواد جوابگوی حداقل ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدنمان به آن ها باشد، می توانیم بگوییم آن محصول واقعاً غنی شده است.

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction