پلاستيك چيست؟
 
پلاستيكها ، موادي حقيقي هستند كه نخستين بار به وسيله ي انسان ساخته شده اند. ساختار مواد پلاستيك بر پايه ي عناصر شيميايي همانند كربن، هيدروژن، اكسيژن ، نيتروژن ، كلر و گوگرداستوار است. اين عناصر از هوا ، آب ، گاز ، نفت ، ذغال سنگ و حتي از گياهان زنده به دست مي آيند. اين انديشه ي خلاق بشر و آرزوي ديرينه ي او بود كه بتواند اين عناصر را تهيه و خالص سازي كند و سپس آنها را از طريق واكنش ها ي شيميايي گوناگون ، با هم مخلوط و تركيب سازد تا تقريبا رشته هاي متعدد و بي پاياني از تركيب عناصر گوناگون را توليد كند و در طيف گسترده اي از درشت مولكولها يا پليمرها (بسپارها) به كار برد كه امروزه تحت عنوانپلاستيك (plastic) شناخته شده اند.
به وجود آوردن پليمرهاي مختلف از تركيبهاي متنوعي از عناصر، امكان پذير است تا تقريبا هر خاصيت مطلوبي را در محصول نهايي پديد آورد.اين پليمرهاي جديد خواص مشابهي را نسبت به مواد رايج موجود،دارند وليكن درجه آزادي بزرگتري را در طراحي و انگيزه هاي مالي قويتري را به لحاظ سود آوري و قيمت ، براي فرآيندهاي ساخت و توليد به ارمغان مي آورند.پلاستيكهايي وجود دارند كه خواص آنها نسبت به مواد موجود ، به طور قابل توجهي بهبود يافته است، در حالي كه پليمرهاي ديگر را مي توان تنها به عنوان مواد بي نظير و منحصر به فردي با خواص استثنايي توصيف كرد كه قبلا براي دنياي صنعت كاملا ناشناخته بودند.
پلاستيكهايي وجود دارند كه در200 F ذوب مي شوند در حالي كه مواد پلاستيكي ديگري نيز ساخته شده اند كه دماي 1000 F را مي توانند به خوبي تحمل كنند . محافظها يا سپرهاي حرارتي كه از فضانوردان به هنگام سفر به فضا ، حفاظت مي كنند، مواد پلاستيكي اي هستند كه بر پايه ي تكنولوژي مرسوم، متداول و شناخته شده تحت عنوان پلاستيكهاي سايشي (Ablative plastics)ساخته شده اند.پليمرهايي طراحي و تهيه شده اند كه از آنها براي ساخت حفاظهايي كه مي توانند يك گلوله را متوقف كنند استفاده مي شود. فيلمهاي پلاستيكي انعطاف پذيري ساخته شده اند كه مي توانند در حفاظت و نگهداري غلات و ساير مواد غذايي و نيز اجناس و محصولات خواربارفروشي به دفعات مورد استفاده قرار گيرند. همچنين پلاستيكهاي صلب و سختي ساخته شده اند كه استحكام مكانيكي و سختي آنها به اندازه اي است كه مي توانند ،تير عمارتها را در يك ساختمان نگهداري و پشتيباني كنند.
پلاستيكها، از جمله بهترين مواد عايق الكتريكي مي باشند كه تا كنون براي نوع بشر، شناخته شده اند.در هر صورت ، ما نوع ديگري از مواد پلاستيكي خاصي را مي توانيم بيابيم كه قادر به هدايت الكتريسيته مي باشند.مواد مركب يا مواد كامپوزيتي پلاستيكي(Plastic Composite Materials) به عنوان چوبهاي گلف مورد استفاده قرار گرفته اند در حالي كه ساير پليمرهاي انعطاف پذير به عنوان مواد روكش مبلها يا پارچه روبلي در صنعت مبلمان به كار رفته اند. پليمرهاي شفاف و ضد ضربه اي نيز ساخته شده اند كه از آنها به عنوان برف پاك كن و محافظ در برابر باد يا همان شيشه جلو و مقابل روي راننده يا خلبان در هواپيماها، خودروها و دربها يا پرده هاي ضد بارش دوش در حمامها استفاده شده است.همچنين مواد بسته بندي شفافي نيز تهيه شده اند كه براي دفعات محافظت مخصوص مشتريان از آنها استفاده مي شود.
تعداد دفعات تغيير دادن، پس و پيش كردن تبديل يا جايگشت ممكن در تركيب كردن عناصر شيميايي براي ايجاد و توليد پلاستيكها با خواص متفاوت، تقريبا بي پايان است.وجود چنين تنوعي،موجب شده است تا پلاستيكها براي دامنه گسترده اي از كاربردهاي نهايي و محصولات گوناگون ، بسيار كاربردي و قابل استفاده باشند. اين تنوع در ساختار شيميايي پليمرها ، باعث شده است كه نتوان، به آنها فقط به صورت خانواده ي واحدي از مواد كه بتوانند دامنه ي نامحدودي از خواص، ويژگيها و فرآيندهاي تبديل را تحت پوشش خود قرار دهند، تكيه نمود، به عبارت ديگر فقط يك گروه مشخص از درشت مولكولها نيستند كه در ساخت پلاستيكها، به كار مي روند بلكه با توجه به كاربرد ويژه و نهايي اي كه از ماده پلاستيكي انتظار مي رود، ممكن است لازم باشد تا از انواع گروههاي مختلف پليمرها استفاده شود تا بتوان به خاصيت مطلوب در يك قطعه پلاستيكي رسيد. يعني همه انواع مختلف پلاستيك ها را نمي توان در يك گروه واحد قرار داد.
 

 

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction