.

No result.

 

محبوبیت از دست رفته

این روزها ملامین‌ها از مهجورترین ظروف هستند. باور نمی‌كنید؟ برای تهیه این گزارش با بیش از 10 كارخانه ملامین سازی تماس گرفتیم كه همگی یا تعطیل شده بودند و یا تغییر كار بری داده بودند. البته وقتی این ظروف حتی گاهی به سرطان‌زایی متهم می‌شوند -‌هرچند بسیاری از كارشناسان این نظریه را قبول ندارند- چنین چیزی طبیعی است. به هر حال با وجود كاهش تولید ملامین، هنوز هم در اكثر خانه‌ها چند دست بشقاب و كاسه ملامین پیدا می‌شود و خیلی‌ها به عنوان ظروف پیك‌نیك از این جنس استفاده می‌كنند.

ظروف ملامین

ملامین اولین بار در حدود 45 سال پیش در ایتالیا ساخته شد و حدود 30 تا 35 سال پیش به ایران راه یافت.

مهندس امینی‌نیا، مدیر یك كارخانه ملامین‌سازی در مورد مزایا و ویژگی‌های ملامین می‌گوید: «این ظروف سبك و قابل حمل هستند، قیمت ارزانی دارند، دیرتر می‌شكنند و برای استفاده در مسافرت و پیك ‌نیك بسیار مناسب هستند.» وی تصریح می‌كند: «اگر فرآیند تولید ظروف ملامین درست و اصولی انجام شود، مقدار لعاب و زمان پخت قطعه كافی باشد، این ظروف مشكلی برای سلامتی افراد به وجود نمی‌آورند.»

البته در هنگام مصرف این ظروف هم توجه به چند نكته حائز اهمیت است. امینی‌نیا در این زمینه می‌گوید: «ظروف ملامین را نباید با اجسام خشن مانند سیم ظرف‌شویی شست، چون خش برمی‌دارند. همچنین هنگام بریدن میوه باید مراقب باشید تا چاقوی تیز با ظروف برخورد نكند و باعث از بین رفتن لعاب محافظ نشود كه در این صورت میكروب‌ها به راحتی در ظرف نفوذ می‌كنند و در نوبت‌های استفاده بعدی موجب آلودگی غذاها می‌شوند. همچنین مرور زمان ممكن است باعث از بین رفتن كیفیت این ظروف یا لب‌پر شدن آنها شود. به دلیل نفوذ میكروب‌ها، استفاده از ملامین‌های ترك‌دار و كهنه توصیه نمی‌شود.»

به گفته این تولیدكننده ملامین، وجود مواد اسیدی مانند آب لیمو در ظروف ملامینی مرغوب مشكلی به وجود نمی‌آورد، چون در موِسسه استاندارد، ملامینی می‌تواند مهر قبولی دریافت كند كه در آزمایش‌ها، اسید توان نفوذ در آن را نداشته باشد، در غیر این صورت مشخص می‌‌شود كه زمان پخت ملامین كافی نبوده و مولكول‌ها كاملاً در هم نیامیخته‌اند و قطعه مذكور از كیفیت مناسبی برخوردار نیست.

در استفاده از ظروف غذاخوری چند نكته مشترك وجود دارد؛ مثلا نداشتن ترك و لب‌پریدگی در مورد كلیه ظروف لازم است. همچنین هنگام خرید ظرف دقت كنید كه حتما استاندارد باشد و با استفاده از مجوز وزارت بهداشت تهیه شده باشد. در پشت این‌گونه ظروف (خصوصا ملامین و تفلون) شماره پروانه ساخت حك شده است كه تضمین‌كننده كیفیت مواد اولیه ی مورد استفاده در تهیه ظرف و رعایت اصول بهداشتی است.

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction