No result.

 

ویژگی های یک قالیشویی خوب

 

قالیشویی به زمینی معادل حداقل ۳۰۰متر احتیاج دارد و البته شاید کمی عجیب به نظر رسد ولی ، با برنامه ریزی دقیق و تخصیص فضاهای مناسب می توان در این مساحت بهترین قالیشویی را احداث کرد .

 

اگر قالیشویی را به دو بخش اصلی تقسیم کنیم :

 

بخش اول : شستشو و آبگیری

 

بخش دوم : فضای خشک کن و انبار ها

 

بخش اول : شستشو و آبگیری با توجه به نوع تجهیزات به حدود ۱۰۰متر مربع فضا احتیاج دارد .

 

آبگیر: فضایی معادل ۵ متر مربع و سالن شستشو ( شور) مساحتی معادل ۴/۵× ۱۰ متر را اشغال می کند که در این مساحت می توان ۳ فرش ۳×۴ را همزمان روی سکو پهن کرد . مسلم بدانید که اگر شما از دستگاه شستشوی اتوماتیک میزی استفاده کنید حتی فضای قسمت شستشو به کمتر از ۵×۳ متر مربع خواهد رسید .البته فضایی را باید جهت استقرار فرش مقابل دهانه ورودی آبگیر در نظر داشت تا فرش را بتوان داخل آبگیر جاسازی کرد. پس فضای کلی سال شور را می توان ۱۰۰ متر در نظر گرفت .

 

بخش دوم : انبارها و سالن خشک کن

 

 

 

انبارها شامل : انبار فرش کثیف و انبار فرش تمیز و انبار مواد شوینده و تجهیزات جانبی شامل مبل شور و … می باشد

 

انبار فرش کثیف :

 

اصولا فرش را در زمان ورود نمی توان بلافاصله به سالن شستشو هدایت کرد بلکه باید منظم بر طبق برنامه تحویل داخل یک اتاق نگهداری کرد تا نوبت به شستشوی آنها برسد.( اگر بخواهیم روزانه ۱۰۰ فرش را شستشو کنیم پس باید ۵۰ فرش را در انبار نگهداری کنیم و این فضایی معادل ۳× ۴ متر مربع را اشغال می کند و این فضا لزوما نباید دارای درب و دیوار باشد بلکه می توان با ام دی اف مرزها را از هم جدا کرد.

 

انبار فرش تمیز:

 

می توان فرشها را دقیقا مثل انبار فرش کثیف در همان فضای ۳× ۴ جا داد.

 

انبار مواد شوینده و تجهیزات جانبی :

 

در فضای معادل ۳×۲ می توان مواد و تجهیزات را جا داد

 

اگر فرشها را لوله شده قرار دهید هر فرش عرض ۳۵ سانتی متر را اشغال می کند و ۹ فرش را کنار هم قرار بدهید فضایی معادل ۹×۳۵ = ۳۱۵ سانتی متر و طول نهایتا ۴ متر را اشغال می کند ، حال اگر ۸ ردیف روی هم بچینیم ۷۲ فرش را جاسازی کرده ایم

 

خشک کن فرش :

 

Image result for ‫ویژگی های قالیشویی خوب چیست‬‎

 

 

 

اگر در منطقه گرمسیر قصد ایجاد قالیشویی را دارید پس به گرمخانه جهت خشک کردن نهایی فرش نمی باشد و کافی است فرشها را در مقابل آفتاب و روی لوله هایی آویز کرد و برای ۵۰ فرش به فضای ۱۰×۵ نیاز می باشد و در غیر اینصورت شما به حداقل ۱۵×۴ متر مربع فضا احتیاج دارید تا بتوانید ۵۰ فرش را با حرارت هیتر و یا مشعل گرمخانه خشک کنید.خبر خوب این هست که در صورت استفاده از آبگیرهای سرعت بالا ، سرعت وکیفیت خشک کردن به مراتب بالاتر خواهد بود و انرژی کمتری هم در گرمخانه مصرف خواهد شد و ضمنا بعلت آبگیری فوق العاده و ۹۸ درصدی در آبگیر لوله ای پرسرعت ، فرش دچار زردی نخواهد شد و دیگر نیازی به مصرف کلر جهت پاک کردن لکه های زردی هم نخواهد بود.

 

تا اینجا ۱۰۰ متر مربع برای سالن شستشو

 

۱۲ متر مربع برای انبار کثیف ،۱۲ متر مربع برای فرش تمیز ،۶ متر مربع برای مواد شوینده و تجهیزات ،۶۰ متر مربع برای خشک کن ( گرمخانه)

 

جمعا شد : ۱۹۰ متر مربع

 

دفتر و نگهبانی و رفاهی کارگران را می توان در دوطبقه روی هم در نظر گرفت

 

هر خط قالیشویی از ۳ دستگاه اصلی تشکیل شده است :

 

۱ – گردگیر ۲- شستشو ۳-آبگیر

 

 

 

گردگیر : ۱- ضربه ای

 

۲- دورانی

 

گردگیر ضربه ای : در این گردگیر به روی فرش ، تسمه های آهنی یا لاستیکی می خورد که در این حالت به دو کارگر همزمان احتیاج می باشد و احتمال وارد آمدن خسارات زیادی به فرش بالا می باشد .

 

 

 

گردگیر دورانی : در این گردگیر چند فرش به صورت همزمان داخل گردونه قرارداده می شود و با بسته شدن درب حدود ۱۵ دقیقه سبد چرخش می کند. البته در این مدل کارگر برای گردگیری انتظار نمی کشد و ضمنا در صورتی که سرعت و قطر گردگیر درست و به نسبت صحیح طراحی شده باشد احتمال آسیب به فرش به صفر می رسد .

 

 

 

دستگاه شستشوی فرش:

 

(DMG1B ،DMG2B ،DMG2B-R،DMG4B-R،DMG6B-R ،DMG9B-R ،DMG13B-R ،DMG2B-T ،DMG4B-T ،DMG6B-T ،DMG9B-T،DMG13B-T )

 

با انتخاب یکی از دستگاههای شستشو و آبگیر لوله ای می توانید بهترین قالیشویی را احداث کنید و نیازی به گردگیر ندارید

 

هزینه برق مصرفی :

 

با یک آبگیر لوله ای و یک پولیشر ۲ برس در زمان اوج کار ( اسفند ماه) برای شستن ۱۰۰ فرش در روز، هزینه ماهیانه تقریبی معادل ۸۰۰۰۰ ( هشتاد هزار) تومان را در برخواهد داشت

 

مصرف آبگیر لوله ای فرش دلتا ،حدود ۴ تا ۶ آمپر سه فاز دائمی می باشد .

 

مصرف برق دستگاه پولیشر ۲ برس معادل ۴/۵ آمپر سه فاز خواهد بود.

 

مصرف برق برای پمپ آب و روشنایی و … معادل ۲۰ آمپر تک فاز خواهد بود که بسیار ناچیز هست .

 

نحوه خشک کردن فرش و قالی پس از خروج از آبگیر:

 

پس از آبگیری فرش در آبگیر، تقریبا ۹۸ درصد آب فرش گرفته شده و باید رطوبت باقیمانده از فرش خارج گردد . بدیهی است که در مکانهایی که امکان استفاده از آفتاب می باشد و البته گرد و غبار وجود ندارد نیازی به ایجاد گرمخانه نمی باشد .

 

در این حالت فرشها را روی لوله هایی در جلو آفتاب آویزان می کنیم تا پس از حدود یک ساعت فرشها ، کاملا خشک شوند.

 

البته بعضی از قالیشویان که فضای زیادی در اختیار دارند ترجیح می دهند تا فرشها را روی ماسه بادامی چندلایه با ضخامت تقریبی ۷ سانتی متر ، پهن کرده و در زمانی که فضا برای بقیه فرشها کافی نبود ، فرشهای پهن شده روی ماسه به روی لوله ها انتقال یابند تا لحظات آخر خشک شدن را روی لوله سپری کنند.

 

گرمخانه:

 

در صورتی که قالیشویی در شهرهایی احداث شود که رطوبت بالا باشد و یا گرد و غبار در محیط پراکنده باشد ، بهترین حالت استفاده از گرمخانه یا تونل حرارتی می باشد .

 

شما می توانید در یک فضای بسته با ایجاد حرارت و ایجاد سیستم گردش هوای گرم وخروج رطوبت به صورت دائمی یک فضای مناسب جهت خشک کردن فرش بوجود آورد.

 

این فضا را می توانید از مصالح دائمی نظیر سیمان استفاده کنید و یا در صورتی ملک شما استجاری می باشد،می توانید از کانکس یا ایرانیت و … برای ایجاد دیوارها وسقف استفاده کنید.

 

به طور کلی گرمخانه به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

 

۱-فضای گرمخانه

 

۲- سیستم گرمایشی و تهویه مناسب جهت خروج رطوبت

 

۳-محل و نحوه قرار گرفتن فرشها

 

۱- فضای گرمخانه:

 

 

 

همانگونه که قبلا توضیح داده شد، جهت خشک کردن فرش به فضایی نیاز می باشد که گرما در آن گردش کند و رطوبت خارج شود ( حمام بخار درست نشود).

 

فضای تقریبی در حدود ۱۵×۴متر مربع برای حدودا ۵۰ فرش نیاز می باشد .اگر محل ، دائمی هست از مصالح دائمی نظیر سیمان استفاده کنید و اگر نه ، از پنلهایی که با اتصالات جداشدنی نظیر پیچ و مهره بهم وصل می شوند . دیوار و سقف درست کنیدو یک پوشش از سیمان روی پنلها بکشید . حتما جایی برای قرار گرفتن هواکش ویا فن به تعداد مناسب در نظر بگیرید.هیتر باید به گونه ای قرار بگیرد که حرارت بصورت وزشی به پایین فرشه برخورد داشته باشد .

 

۲- سیستم گرمایشی و تهویه مناسب :

 

اگر در محیط خشک کن ، رطوبت خارج نشود عملا یک حمام بخار درست می شود و فرشها خشک نمی شوند و زرد می شوند.پس هیتر مناسب و هواکشهای مکنده باید به گونه ای نصب شوند که جریان گرمایی گردش داشته باشد.بهتر است هیتر در پایین و هواکشها در سقف و انتهای طرف مقابل هیتر قرار بگیرد ، چرا که گرما به خودی خود به سمت بالا حرکت خواهد داشت.

 

۳- محل و نحوه قرار گرفتن فرشها:

فرشها را به دو شکل می توانیم در گرمخانه قرار دهیم . یکی شکل معمول آن هست که فرشها راروی لوله هایی آویزان می کنیم و دیگری خواباندن فرش روی یک توری کشویی بصورت طبقاتی ، بدین شکل که فرشها روی کشوهایی قرارداده می شوند و سپس به سمت داخل هل داده می شود.

 

در این حالت جای لوله در وسط فرش نخواهد ماند و البته در حالتی که فرشها روی لوله ها آویزان شوند ، اگر از لوله با قطر بالاتر استفاده شود احتمال جای لوله روی فرش کمتر خواهد بودو یا اصلا نخواهد بود

 

Image result for ‫ویژگی های قالیشویی خوب چیست‬‎

 

تعداد پرسنل لازم برای قالیشویی :

 

نیروی دفتری : ۱ نفر

 

نیرو جهت شستشو وآبگیری : ۲ نفر

 

انباردار:۱ نفر

 

واحد حمل و نقل : ۱ تا ۲ نفر

 

لازم به توضیح می باشد که، یک قالیشویی نوپا لزوما نباید همه این نیروها را دراختیار داشته باشد و می توان فقط با یک نیرو هم انبار را کنترل کرد و هم عملیات شستشو و آبگیری را انجام داد و البته معمولا متصدی قالیشویی خود نقش دفتردار را بعهده می گیرد و جمع آوری فرش را هم یا پیمانکار( وانت تلفنی و یا …) و یا یک نیرو بعهده خواهد گرفت .پس می توان درفصولی از سال که تراکم کار کمتر هست ، با تعداد کمی نیرو فعالیت داشت و در بقیه فصول شلوغ و پرکار از ظرفیت کامل نیروها جهت رعایت انظباط کاری بهره گرفت .

 

بدیهی هست که نفرات را بصورت موقت به مجموعه اضافه می کنید و در اتمام دوره قرارداد به حالت قبلی خود با تعداد نفرات کمتر ،برمی گردید.

 

کاهش هزینه یکی از راههای اضافه کردن سود می باشد ولی تا جایی که به ساختار کار آسیب وارد نشود

 

وضعیت فاضلاب به چه شکلی باید باشد؟

 

از آنجاییکه آب شستشوی فرش ، محتوی آلاینده ها و موادشیمیایی می باشد ، مسلما به دلایل بهداشتی و زیست محیطی باید مکانی جهت انباشته کردن فاضلاب در نظر گرفت.

 

مکان فاضلاب ممکن هست به یکی از فرمهای زیر شکل بگیرد:

 

۱-چاهی به نسبت حجم کار حفر گردد

 

۲-فاضلاب در مسیر ورود به فاضلاب شهری نظیر رودخانه فاضلابی،جوهای آب و … هدایت گردد.

 

۳-فاضلاب را تصفیه کرد.

 

ریشه دوزی

 

فرشهایی که به دلیل استفاده زیاد، ریشه هایشان از بین می رود، نیاز به ریشه دوزی دارند

 

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction