No result.

 

 

قهوه نوشیدنی که خیلی ها آن را به چای و نسکافه ترجیح می دهند، در این بخش از سایت آکاایران قصد داریم مطالبی در مورد قهوه را به شما بازگو کنیم، با ما  همراه باشید.

 قهوه,خواص قهوه,خواص قهوه سبز

قهوه

 

درخت قهوه برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد، گیاهی از تیره Coffee که بیشتر از یک سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یک نوشیدنی محبوب می نوشند. واژهقهوه برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک کننده و زائل کننده اشتهاست. درخت قهوه بین هفت تا 100 متر بلندی دارد و در هوای گرم و مرطوب رشد می کند.  عطر گل های کوچک و سفید این درخت بی شباهت به بوی خوش گل یاسمن نیست. بهترین و مرغوب ترین قهوه که طعم و عطر منحصر به فردی دارد از بوته ای به نام Arabicaa در برزیل به دست می آید. تانزانیا و اتیوپی نیز دو کشور مهم تولیدکننده قهوه هستند که محصول آنها بو و مزه مخصوصی دارد. در ایران حدود هزار سال پیش، حکیم ابوعلی سینا در کتاب خود، شرح جامعی از خواص قهوهداده است. امروز بر اساس آمارهای به دست آمده، حدود 899 درصد از مردم جهانقهوه و چای یا هر دو آنها را مصرف می کنند و حدود 30 درصد از مردم دنیا قهوه را به هر نوشیدنی گرم دیگر ترجیح می دهند.

نوشیدنی مضر یا مفید؟
هر ماده غذایی را اگر به اندازه مصرف کنید برای بدن منفعت دارد.
اندازه مصرف قهوه
متخصصان تغذیه توصیه می کنند که نوشیدن آن را به دو فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.
اما به این موضوع توجه کنید که نباید بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مصرف  کنید.


شاید باورتان نشود اگر بگوییم که در سال های اخیر بر شمار افرادی که به خوردنقهوه یا نسکافه عادت کرده اند، افزوده شده است! در زمان های قدیم در میان خانواده های خاص و در مراسم ویژه قهوه تهیه می شد، اما این روزها با واردات انواع آن، این نوشیدنی به خصوص در میان قشر جوان محبوبیت فراوانی پیدا کرده  است، به ویژه در روزهای سخت کاری. اما مهم ترین نکته آن است که هر روز ما تأثیرات جدیدی را در زمینه عادت به نوشیدن قهوه می شنویم. البته در برخی از خبرها از فواید آن صحبت می شود، اما در برخی دیگر از مضرات آن می گویند، مانند خبری که اخیراً از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد.

بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد قهوه سبب از بین رفتن مینایدندان ها می شود. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که نوشیدن آن را به دو فنجانقهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.
در این خبر که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شد، بر این موضوع تأکید شده بود که نوشیدن قهوه به شدت برای سلامت دندان ها مضر است. به گزارش این خبرگزاری، بر اساس تازه ترین تحقیقات پزشکی، مصرف زیاد این نوشیدنی سبب از بین رفتن مینای دندان ها می شود. بر اساس این تحقیقات، قهوه فرآوری شده(نسکافه) 300 برابر بیش از نوع عادی آن(به علت اسید سیتریک موجود)، سبب خوردگی مینای دندان می شود و به این ترتیب پوسیدگی دندان ها را به همراه  خواهد داشت. در ادامه، دلایل کامل و توضیحات بیشتر درباره این تحقیق به چشم نمی خورد، اما شما درباره خواصی که بارها و بارها تحقیقات، آنها را به اثبات رسانده اند چیزی می دانید؟

بهتر است بدانید که بیش از یک سوم مردم جهان قهوه را دوست دارند و مصرف می کنند. واژه قهوه، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک کننده و زایل کنندهاشتهاست. برخی از مورخان، پیشینه این واژه را به کشور اتیوپی نسبت می دهند. درخت قهوه بین 7 تا 100 متر بلندی دارد و درهوای گرم و مرطوب رشد می  کند. این درخت گل هایی کوچک و سپید دارد که بوی آن شبیه به بوی گل یاسمن است.


جالب است بدانید که دانه های آن در آغاز، رنگ سبز و پس از رسیدن، رنگ گیلاس به خود می گیرند. از این رو، در بعضی کشورها به درخت گیلاس هم شهرت دارد. دانه های قهوه دو به دو به یکدیگر چسبیده اند و پرده نازکی میان آنها وجود دارد که آنها را از هم جدا می کند. تهیه قهوه در کشورهای گوناگون، متفاوت است، اما  اغلب آن را با آب جوش ، بخار آب و یا از طریق گذراندن آب جوش از پودر آن تهیه می کنند.

بهترین قهوه جهان از نظر بو و طعم ، از بوته ای به نام Arabica به دست می آید که  در برزیل به خوبی رشد می کند و از آنجا به سراسرجهان صادر می شود .

تا به حال از خودتان پرسیده اید که اسپرسو چه تفاوتی با قهوه معمولی دارد؟ باید بگوییم که این نوع قهوه را با بخار آب درست می کنند و این روش تهیه قهوه در  ایالات متحده بسیار رایج است.

اما سؤالی که همیشه در میان مصرف کنندگان این نوشیدنی وجود دارد آن است که "مقدار مجاز نوشیدن قهوه چه قدر است؟"

جالب است بدانید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند که نوشیدن آن را به دو فنجانقهوه دم کرده یا سه فنجان قهوه فوری(نسکافه) در روز محدود کنید.

اما درباره میزان کافئینی که از طریق این نوشیدنی به بدن می رسد باید بگوییم که با نوشیدن یک فنجان قهوه معمولی، 1155 میلی گرم کافئین و با یک فنجان نسکافه، 65 میلی گرم کافئین و با نوشیدن یک فنجان قهوه بدون کافئین باز هم معادل  3  میلی گرم کافئین وارد بدن می شود. بنابراین می توان گفت که کافئین در هیچ شرایطی به طور کامل از قهوه جدا نمی شود، بلکه مقدار آن به حداقل می رسد.

حتماً خواص فراوانی را از گوشه و کنار درباره این نوشیدنی شنیده اید. تا به حال خواصی نظیر بهبود خستگی و افسردگی، افزایش متابولیسم بدن و کاهش حملاتآسم در مورد قهوه به اثبات رسیده است.

به این ترتیب که کافئین موجود در قهوه به میزان 10 درصد سرعت پردازش اطلاعات را در مغز افزایش داده و مصرف یک فنجان قهوه بعد از نهار، مانع از بی حالی پس از  مصرف غذا در ظهر می شود.

به علاوه دیده شده است که از این نوشیدنی می توان در کاهش افسردگی و اضطراب نیز استفاده کرد. در ضمن، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و  شکستن چربی ها شده و به میزان قابل ملاحظه ای سوخت و ساز را در سلول ها بالا می برد.

اما به این موضوع توجه کنید که نباید بیش از شش فنجان قهوه در یک روز مصرف  کنید.

طی مطالعه ای در آمریکا و ایتالیا، دیده شد که نوشیدن مرتب قهوه در بیماران مبتلا به آسم، باعث کاهش حملات آسمی در آنها می شود.

البته مهم ترین نکته ای که باید در مورد این نوشیدنی در نظر داشت، رعایت اعتدال  در مصرف آن است، زیرا دریافت بیش از اندازه کافئین باعث بی قراری، بی خوابی ، تعریق و تپش قلب می شود. به علاوه، قهوه های معمولی که به شکل سنتی  یعنی به روش دم کرده تهیه می شوند، اگر بیش از اندازه به مصرف برسند، می توانند کلسترول خون را نیز بالا ببرند.

کافئین موجود در قهوه در طولانی مدت و بر اثر استفاده بی رویه می تواند اعتیادآور و مضر باشد، اما چون این نوع اعتیاد زیان آور نیست، مصرف آن در میان مردم  همچنان رواج دارد. کافئین در طول روز به شکل های گوناگون از راه نوشیدن انواع نوشابه های گازدار، شکلات ها و قهوه وارد بدن می شود. کافئین موجود در یک فنجان قهوه حدود 150 سی سی است. قهوه ای که با آب جوش قطره ای تهیه می شود، 60 تا 180 میلی گرم کافئین دارد. قهوه ترک دارای 40 تا 1700 میلی گرم کافئین و میانگین 100 میلی گرم است. نسکافه فرانسوی (قهوه آماده) دارای 300 تا 120 میلی گرم کافئین و میانگین کافئین 755 میلی گرم است. نسکافه فرانسوی بدون کافئین دارای یک تا پنج میلی گرم کافئین است. امروز پژوهشگران درباره کافئین موجود در قهوه، نظریات مختلف و گاهی حتی متضاد ابراز می کنند. گروهی از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که قهوه موجب پیدایش سرطان در انسان  می شود و گروهی نیز معتقدند که کافئین باعث تحریک بیماران روانی می شود. اما در 1998 یک نشریه پزشکی مدعی شد که بر اساس آزمایش های انجام شده،قهوه با تحت تاثیر قرار دادن سلول های سرطانی، باعث توقف رشد این سلول ها می شود و علاوه بر این بر تیزهوشی و آرامش نوشندگان نیز می افزاید.
به نظر می رسد بهترین و مطمئن ترین راه، رعایت حد اعتدال در مصرف ایننوشیدنی بحث برانگیز و دلپذیر باشد. افرادی که از بالا بودن فشار خون یا بیماری تپش قلبی رنج می برند و همچنین خانم های باردار، بهتر است در مصرف قهوهزیاده روی نکنند.
قهوه های فوری
قهوه را به دو صورت درست می کنند؛ با دُرد یا صاف نشده و بی درد یا صاف شده.قهوه عربی و قهوه ترک را با درد درست می کنند. قهوه عربی، سیاهرنگ و تلخ است، اما قهوه ترک، رنگی ترش و مزه ای متمایل به شیرینی دارد. اروپاییان اما معمولا درد قهوه را از آب آن جدا می کنند. به همین خاطر قهوه اروپایی همیشه درشت تر از قهوه عربی و ترک سائیده می شود. قهوه برخلاف چای نیاز به دم  کردن ندارد، چراکه ماده عطری، رنگی و موثر آن به محض تماس با آب جوش آزاد می شود. در نیمه دوم قرن بیستم، انواع قهوه فوری (instand coffeee) نیز در بازار اروپا و آمریکا عرضه شد. این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است که نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن کمی از آن در یک فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست می آید. این نوع قهوه در آغاز مخالفان جدی در میان طرفداران قهوه داشت، چراکه قهوه نوشان حرفه ای معتقد بودند طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی های قهوه فوری از دست می رود، اما امروز با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری، دیگر فاصله میان کیفیت این دو نوعقهوه به کلی از میان رفته و حتی قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا کرده است، چراکه این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می کند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می شود.
اولین شرکتی که قهوه فوری را راهی بازار جهانی قهوه کرد، شرکت معروف  Nestle بود. با ورود بسته های Nestle Coffeee به ایران، اصطلاح نسکافه نیز میان علاقه مندان به نوشیدن قهوه رواج یافت. به این ترتیب اصطلاح نسکافه به نوعی اختراع ایرانیان قهوه نوش به حساب می آید.
هر کیلو قهوه آماده یا فوری بین 25 تا 300 هزار تومان به فروش می رسد، اما بسته  بندی های کوچک در وزن های مختلف هم در بازار وجود دارد که هریک قیمت خاص خود را دارند. معروف ترین قهوه های آماده که معمولا در بسته های 200 گرمی و با نام کلی? 33in1 به فروش می رسد  Eagel Ring، Coffee Ring، Super Coffee mix original و Gold Eagel هستند که از 100 تا 200 و گاه 250 تومان به فروش می رسند، اما قیمت قهوه فرانسه و ترک ایرانی در بازار کیلویی 44 هزار تومان و انواع خارجی آن از 12 هزار تا 30 هزار تومان متغیر است. قهوه سائیده شده که معمولا  آب جوش از آن می گذرانند و صافش می کنند، نمی تواند حداکثر کیفیت را داشته باشد. درواقع این قهوه همان کیفیت طبیعی را دارد، اما کیفیت قهوه های فوری قابل تغییر است و می تواند بسیار متغیر باشد. قهوه فوری، حاصل پیشرفت تکنولوژی در زمینه تهیه انواع قهوه است و اغلب طعم و بوی بسیار مطبوعی دارد.
همه قهوه هایی که می نوشیم!
انواع قهوه بر اساس نوع مصرف و مقدار سایش و ترکیبات آن متغیر است. قهوهترک، قهوه اسپرسو،
قهوه عربی، قهوه فرانسه، کاپوچینو، موکا، فراپه و ... انواع مشهور این نوشیدنیهستند. قهوه ترک را در قهوه جوش و در ترکیه غالبا سر میز، روی چراغ الکلی های کوچک و ظریف طی مراسم جالبی درست می کنند. قهوه اسپرسو نیز که  نخستین بار در ایتالیا تهیه شد، معمولا در فنجان های کوچک پیش از ظهر یا بعد از ناهار نوشیده می شود.
تلخی قهوه عربی بسیار بیشتر از سایر انواع قهوه هاست و رنگ آنهم به سیاهی می زند، اما آنچه در میان مردم ما به عنوان قهوه فرانسه معروف است، در واقعقهوه ساده ای است که با ریختن آب جوش روی قهوه سائیده و صاف کردن آن پس  از چند لحظه به دست می آید و در فنجان های نسبتا بزرگ با شیر یا بدون شیر، شیرین یا تلخ نوشیده می شود. قهوه فرانسه خشک به درشتی شکر و به رنگقهوه ای سیر است. کاپوچینو هم نوعی شیر قهوه ایتالیایی است. کاپوچین، نام  فرقه ای از راهبان کاتولیک است که معمولا چهره ای رنگ پریده دارند و کلاهی سیاه به سر می گذارند. فنجان قهوه کاپوچینو با آن همه کف شیر و گرد کاکائو و دارچین، ظاهرا به نظر ایتالیایی ها شبیه قیافه راهبان کاپوچین بوده است!
آنچه مسلم است، قهوه گیاه مفیدی است. هم نوشیدنی مطبوعی از آن به دست می آید و هم از تفاله آن می توان استفاده کرد. تفاله قهوه برای گرفتن بوی زهم و  سایر بوهای نامطبوع دست بسیار موثر است. از این تفاله برای رنگ کردن مو هم می توان استفاده کرد.
موفق باشید

وب سایت تبیان

قهوه,خواص قهوه,خواص قهوه سبز

Smartsupp Live Chat

 

 

 

 

نماد اعتماد ملی

نماد اعتماد ملی 1402

Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Blue Red Oranges Green Purple Pink

Body

Background Color
Text Color

Header

Background Color

Footer

Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family
Direction